Skip til hoved indholdet

Forældrebestyrelsens styrelsesvedtægt

Dagplejen, de 3 områdeinstitutioner samt Sløjfen

Dagplejen

Der dækker Vejen Kommune som et område.

Område 1

Bestående af:

  • Børnehaven Vestervang i Brørup
  • Børnehaven Æblehaven i Brørup
  • Den integrerede institution Børneborgen i Brørup
  • Den integrerede institution Tumlehøj i Holsted
  • Den integrerede institution Veerst-Bække Børnehave i Bække
  • Lindknud Børnehave i Lindknud
  • Den integrerede institution Regnbuen i Hovborg

Område 2

  • Den integrerede institution Spiloppen i Jels
  • Den integrerede institution Luna i Sdr. Hygum
  • Den integrerede institution Galaksen i Rødding
  • Den integrerede institution Lindehuset i Øster Lindet
  • Askov-Malt Børnehave i Askov
  • Børnehaven Egebo i Vejen

Område 3

  • Børnehaven Bakkegården i Vejen
  • Børnehaven Kildevænget i Vejen
  • Den integrerede institution Vorupparken i Vejen
  • Børnehaven Billingland i Vejen

Det særlige dagtilbud, Sløjfen i Brørup

5 Børnecentre og filialbørnecenter

5 børnecentre med fælles ledelse og fælles bestyrelse for dagtilbud og skole

  • Føvling Børnecenter
  • Skodborg Børnecenter
  • Gesten Børnecenter
  • Glejbjerg Skole- og Børnecenter
  • Andst Børnecenter

Herudover 1 filialbørnecenter med fælles ledelse og fælles bestyrelse med den tilknyttede overbygnings-/modtageskole:

  • Lintrup Børnecenter

Lovgrundlag

I henhold til dagtilbudslovens § 14 skal der ved alle kommunale dagtilbud oprettes en forældrebestyrelse med et flertal af valgte forældre. Medarbejderne i dagtilbuddene skal være repræsenteret 
i bestyrelsen.

Denne vedtægt for styrelse af Vejen Kommunes dagpleje og daginstitutioner er udarbejdet med udgangspunkt i ovennævnte lov. Vedtægten fastlægger rammerne for forældrebestyrelsernes arbejde, herunder rammerne for samarbejde med Vejen Kommunes administration, institutionsledere samt øvrige ledere og personale.

Det særlige dagtilbud, Sløjfen, er oprettet efter Servicelovens § 32.

Byrådet

Med vedtagelsen af ”Vejen Kommunes målsætning for dagtilbuddet 2015 - 2017” sætter Byrådet fokus på kerneopgaven:

”Fremme barnets muligheder i livet”

Gennem dagtilbud:

  • Hvor alle børn trives
  • Hvor barnet tager aktivt del i fællesskabet og oplever venskaber
  • Hvor de pædagogiske aktiviteter understøtter barnets egne initiativer og handlemuligheder
  • Hvor der er et tæt samspil mellem forældre og det pædagogiske personale omkring barnets trivsel, udvikling og læring.

Omdrejningspunkter for udvikling af den pædagogiske praksis er:

  • Konsekvent fokus på forældre inddragelse og inkluderende børnefællesskaber
  • Sammenspil mellem leg, rutiner og pædagogiske aktiviteter der understøtter barnets udvikling og læring
  • Tæt dialog og relevant inddragelse af flerfaglige samarbejdspartnere omkring barnets trivsel, potentialer/ udfordringer samt udvikling og læring
  • En stærk professionskultur, hvor medarbejdernes kompetencer udvikles og sættes i spil, på baggrund af systematisk refleksion og forskningsbaseret viden

Den vedtagne helhedsplan Dagtilbud 2017 – 2021 har sin forankring i ovenstående målsætning for dagtilbuddene i Vejen Kommune.

Byrådet har med helhedsplanen tillige ønsket at sikre lokale pasningstilbud svarende til de institutioner, hvor der pt. tilbydes pasning. For at sikre en tilstrækkelig fleksibilitet, stabilitet og bæredygtighed sammenlægges nuværende områder og institutioner til 3 områdeinstitutioner og der etableres 31 nye vuggestuepladser for at sikre forældrene valgmuligheder som alternativ til tilbud om dagpleje.

Forældrebestyrelsen:

Forældrebestyrelsen fastsætter principper for institutionens arbejde og for anvendelse af institutionens budgetramme inden for de mål og rammer som Byrådet har fastsat.

  • Har indstillingsret til dagtilbuds- og skolechefen i forbindelse med ansættelse af ledere.
  • Har indstillingsret til lederen i forbindelse med ansættelse af mellemledere/souschefer.
  • Har indstillingsret til institutionslederen i forbindelse med ansættelse af øvrigt fast personale i området.
  • Er høringspart i forhold til politiske beslutninger om budget og strukturændringer m.m.
  • Udarbejder principper for dagtilbuddenes arbejde, herunder de pædagogiske læreplaner. De pædagogiske læreplaner skal godkendes i Byrådet. Efterfølgende væsentlige ændringer skal ligeledes godkendes i Byrådet.
  • Medvirker i evalueringen af den pædagogiske læreplan én gang hvert andet år.
  • Fastlægger principper for samarbejdet mellem dagtilbuddet og forældrene.
  • Behandler henvendelser over generelle forhold for området.
  • Fastlægger enhedernes åbningstider – inden for de af Udvalg for skoler og børn fastsatte rammer.
  • Udarbejder principper for anvendelsen af den del af budgetrammen, der ligger uden for lønsummen.

For forældrebestyrelsen ved det særlige dagtilbud, Sløjfen, vil opgaver og kompetencer være anderledes, idet der er tale om et behandlingstilbud

Dagplejelederen/Områdelederen/Børnecenterlederen

Dagplejelederen/Områdelederen/Børnecenterlederen varetager med reference til Chefen for dagtilbuds- og Skoleområdet det overordnede ledelsesansvar på drift, personale og økonomi for sit respektive område. Ledelsen sker i dialog med medarbejderne, under iagttagelse af Vejen kommunes MED-aftale, og områdets forældrebestyrelse.

Dagplejelederen/Områdelederen/Børnecenterlederen kan træffe endelig afgørelse i alle spørgsmål indenfor de af Byrådet afstukne rammer.

Dagplejelederen/Områdelederen/Børnecenterlederen er ansvarlig for områdets overordnede pædagogiske og administrative ledelse og skal her igennem sikre realisering af Byrådets mål og værdigrundlag.

Dagplejelederen/Områdelederen/Børnecenterlederen varetager forældrebestyrelsesarbejdet, (forretningsorden, dagsorden, referater m.m.)

Forældrebestyrelsens sammensætning

Sammensætning af forældrebestyrelser ved børnecentre og filialbørnecentre fremgår af vedtægt for styrelsen af det kommunale skolevæsen i Vejen Kommune, se bilag 3.

I det særlige dagtilbud, Sløjfen, består forældrebestyrelsen af 3 forældre, jf. Bekendtgørelse nr. 1033 af 20/8/2007 om forældrebestyrelser i særlige dagtilbud, se bilag 7.

Forældrebestyrelsen for dagplejen og øvrige daginstitutioner sammensættes af 6 – 9 forældrerepræsentanter.

I de 3 områder vælges lokalt én forældrerepræsentant + en personlig suppleant fra hver af områdets huse - valgt af og blandt forældre til børn i afdelingen. Herudover vælges 2 bestyrelsesmedlemmer + 2 suppleanter på et bestyrelsesvalgmøde - valgt af og blandt forældre til børn i området. Medarbejderne er repræsenteret i forældrebestyrelsen med 3 repræsentanter valgt på et fælles personalemøde blandt medarbejderne i området.

Alle i bestyrelsen er fuldgyldige medlemmer med stemmeret. Områdelederen fungerer som forældrebestyrelsens sekretær og har ikke stemmeret i forældrebestyrelsen

Generelt:

Der vælges 2 suppleanter for øvrige forældrerepræsentanter og 1-2 suppleanter for medarbejderrepræsentanterne. Disse vælges for 1 år ad gangen. Personlige suppleanter vælges for 2 år. En suppleant for forældrerepræsentanterne indtræder i forældrebestyrelsen, når forældrebestyrelsesmedlemmet udtræder som følge af, at tilknytningsforholdet til dagtilbuddet ophører. Udtrædelse/tiltrædelse sker til førstkommende månedsskifte.

En suppleant for medarbejderrepræsentanterne indtræder i forældrebestyrelsen, når en medarbejderrepræsentant udtræder som følge af, at ansættelsesforholdet ophører.

Såfremt en af medarbejderne også er forældre til et barn i daginstitutionen/dagplejeområdet, har vedkommende stemmeret til valg af både forældrerepræsentanter og medarbejderrepræsentanter. Se nærmere i afsnit 9 Afholdelse af valg nedenfor.

I særlige dagtilbud, Sløjfen, der er oprettet efter § 32, og som er normeret til at modtage en gruppe børn med særlige behov, skal der sikres så bred en forældrerepræsentation som muligt.

Valg af forældrerepræsentanter til forældrebestyrelsen. (bilag 1)

Forældrerepræsentanter og deres suppleanter vælges på et valgmøde, første gang i marts 2017. Fra 2018 afholdes hvert år valg i april.

De respektive forældreråd har inden valgmødet valgt lokal repræsentant samt personlig suppleant.

Den nye forældrebestyrelse tiltræder umiddelbart efter valget dvs. 1. april 2017, og fra 2018 1. maj. Forældrerepræsentanter vælges forskudt for 2 år af gangen.

Ved nyoprettede forældrebestyrelser tildeles de forældrerepræsentanter, som er valgt af forældrerådene, en valgperiode på 2 år, øvrige kun 1 år.

De forældrerepræsentanter, som er valgt for en valgperiode på 1 år er således på valg ved næstkommende valgmøde i april, hvor der skal vælges for en 2-årig periode.

Ved supplementsvalg, hvor forældrebestyrelsesmedlemmer og deres suppleanter er fratrådt inden udgangen af deres valgperiode, vælges for den resterende valgperiode.

Som forældre betragtes:

  • Personer, som har del i forældremyndigheden over et barn/børn, der er indskrevet i institutionen. Ved indskrevet forstås, at barnet er startet i institutionen.
  • Personer, som har den faktiske omsorg for barnet (fx: den forælder, hvor barnet opholder sig mest, men som ikke nødvendigvis har del i forældremyndigheden, personer, som har et barn boende hos sig i døgnpleje efter bestemmelser i serviceloven)
  • Personer, der har indgået ægteskab eller registreret partnerskab med indehaveren af forældremyndigheden over et barn, og som tilhører samme husstand som forældremyndighedsindehaveren og barnet. (Dette forudsætter, at der ikke ved aftale er delt forældremyndighed over barnet)
  • Ugifte samlevende, der tilhører samme husstand som barnet, og hvor den ene part i husstanden har forældremyndigheden over barnet.
  • Der kan højest tildeles valgret til 2 personer på grundlag af samme barn.

Afholdelse af valg:

  • Valgmødet varsles ved opslag i alle områdets/institutionens enheder mindst en måned før mødets afholdelse.
  • Valg til forældreråd/opstillingsmøde skal senest være afholdt inden for de første 2 uger efter at bestyrelsesvalgmødet er varslet, dog således, at der er tid til at udfærdige endelig dagsorden. 
    (bilag 1).
  • Senest 14 dage før valgmødet uddeles endelig, skriftlig indkaldelse med dagsorden for mødet - herunder med angivelse af de valgte og opstillede kandidater.
  • Valglisten kan suppleres på mødet. Der kan opstilles ved skriftlig fuldmagt.
  • Valgmødet ledes af den siddende formand.
  • Blandt de fremmødte forældre vælges 2 stemmetællere.
  • Personer, der er ansat i en af områdets afdelinger, kan ikke vælges som forældrerepræsentant i bestyrelsen.
  • Afstemningen skal være hemmelig. Stemmesedler udleveres.
  • Hver af de fremmødte forældre har 1 stemme, uanset antal børn indskrevet i institutionen. Der udleveres således én stemmeseddel til alle fremmødte forældre, dog max. 2 forældre/forældrerepræsentanter pr. barn, jf. afsnit 8.1 ovenfor.
  • De stemmeberettigede skal på stemmesedlen anføre det antal navne, som skal vælges til bestyrelsen. Er der eksempelvis 3 ledige pladser i forældrebestyrelsen, kan de stemmeberettigede skrive op til 3 navne på stemmesedlen. Hvert navn kan kun skrives én gang på en stemmeseddel. Valgt bliver de personer, som får flest stemmer.
  • På samme måde foretages valg af suppleanter. Den der får flest stemmer er 1. suppleant, den der får næstflest stemmer er 2. suppleant.
  • Ved stemmelighed mellem flere kandidater foretages omvalg mellem disse.
    I tilfælde af fortsat stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning.
  • Stemmeoptællingen foretages straks efter afstemningens afslutning.
  • Genvalg kan finde sted.
  • Der kan ikke stemmes pr. fuldmagt.

Valg af medarbejderrepræsentanter

Medarbejderrepræsentanter vælges for 1 år.

Valg af medarbejderrepræsentanter til forældrebestyrelsen foretages af og blandt medarbejderne i områdets afdelinger og finder sted inden udgangen af april måned på et fælles personalemøde.

Medarbejderne indtræder i forældrebestyrelsen umiddelbart efter valget.

Ved medarbejdere forstås i denne sammenhæng fastansatte medarbejdere uden ledelsesfunktioner i områdets afdelinger.

Hvis en medarbejderrepræsentants ansættelsesforhold ophører, udtræder den pågældende medarbejder af bestyrelsen senest ved ansættelsesforholdets ophør. Det kan dog være hensigtsmæssigt, at suppleanten indtræder i bestyrelsen allerede fra det tidspunkt, den pågældende medarbejder har afleveret eller modtaget sin opsigelse.

Lederrepræsentanten udpeges af lederteamet i området.

Forretningsorden/møder

Forældrebestyrelsen udarbejder en forretningsorden for sit arbejde. Forretningsordenen skal indeholde følgende:

  • Procedure for indkaldelse til bestyrelsesmøder
  • Varsel for indkaldelse
  • Regler for afstemning
  • Antallet af årlige møder
  • Beslutningsdygtighed
  • Konstituering: Formand og næstformand skal være forældrerepræsentanter. Næstformand er stedfortræder for formanden
  • Om der skal skrives referat eller beslutningsprotokol
  • Om bestyrelsens dagsordener skal omfatte både åbne og lukkede punkter

Bestyrelsen kan vælge at benytte ”Forretningsorden for forældrebestyrelser ved kommunale daginstitutioner i Vejen kommune”, (bilag 2).

Institutionslederen indkalder til konstituerende møde, som skal finde sted inden 8 dage efter valget af forældrerepræsentanter til bestyrelsen. 
Der kan kun træffes beslutninger på forældrebestyrelsens vegne i møder.

Offentlighed

Som udgangspunkt bør forældrebestyrelsen udvise en bred åbenhed omkring sit arbejde og de referater, der afspejler forældrebestyrelsens møder og beslutninger.

Bestyrelsen tager stilling til, på hvilken måde forældre og medarbejdere i områdets institutioner og dagpleje sikres høj grad af information af bestyrelsens arbejde. Personlige oplysninger er ikke underlagt offentlighed.

Tavshedspligt

Forvaltningslovens regler om tavshedspligt er gældende for forældrebestyrelsens medlemmer – jf. § 27 i forvaltningsloven.

Borgerligt ombud, udbetaling af diæter

Det er ikke borgerligt ombud at sidde i en forældrebestyrelse. Reglerne for forældrebestyrelser rummer ikke hjemmel til at udbetale diæter til bestyrelsesmedlemmer eller kompensation for tabt 
arbejdsfortjeneste.

Forældreråd: 

(Bilag 1).
I områder/institutioner, som består af flere afdelinger, vælges et forældreråd i hver afdeling.

Valgmødet er samtidig opstillingsmøde til bestyrelsesvalget.

Forældrerådet vælges ved et forældremøde i blandt de fremmødte forældre.

Valget foretages af og blandt forældre til børn indskrevet i den enkelte afdeling, jf. afsnit 9 Afholdelse af valg nedenfor. Ved indskrevet forstås, at barnet er startet i institutionen.

Forældrerådet består af mindst 3 medlemmer.

Se nærmere om afholdelse af valg til forældreråd i bilag 1.

Forældrerådet har til opgave at

  • afholde valg af repræsentant og suppleant til forældrebestyrelsen.
  • evt. foranledige opstilling af kandidater til bestyrelsesvalget.
  • være sparringspartner for forældrebestyrelsesmedlemmet/forældrebestyrelsen og områdelederteamet.
  • drøfte lokale tiltag/aktiviteter og lokal udmøntning af de beslutninger, der træffes af forældrebestyrelsen, f.eks. vedrørende pædagogiske principper og forældresamarbejde.

I forældrerådet deltager 1 repræsentant fra områdeledertemaet. En medarbejder kan deltage efter aftale

Ændring af styrelsesvedtægten

Ændring af styrelsesvedtægten kan kun foretages af kommunen efter forudgående indhentet udtalelse fra forældrebestyrelsen.

Ikrafttrædelse

Styrelsesvedtægten træder i kraft med virkning fra 01.01.2017.

Bilagsoversigt

  1. Valgprocedurer.
  2. Forretningsorden for forældrebestyrelser ved kommunale daginstitutioner i Vejen kommune.
  3. Vedtægt for styrelsen af det kommunale skolevæsen i Vejen kommune (kapitel 1, Skolebestyrelsens sammensætning og valg)
  4. Visitationsregler – se Vejen Kommunes hjemmeside.
  5. Vejen Kommunes Børne- og Ungdomspolitik – se Vejen Kommunes hjemmeside.
  6. Tavshedspligt.
  7. Bekendtgørelse nr. 1033 af 20/8/2007 om forældrebestyrelser i særlige dagtilbud.

Bilag nr. 1

Valgprocedurer:

Der er som udgangspunkt 6 typer af områder:

  1. Et område med 7 huse
  2. Et områder med 6 huse
  3. Et områder med 4 huse
  4. Børnecentre og filialbørnecenter
  5. Dagplejen
  6. Sløjfen

Områder

Afdelinger

Forældreråd.

Medarb.rep.

Forældrebest.

Område 1 Børneborgen Ja 3 7+2
Æblehaven Ja
Vestervang Ja
Regnbuen Ja
Lindknud Bhv.  Ja
Veerst-Bække Bhv.  Ja
Tumlehøj Ja
Område 2 Galaksen Ja 3 6+2
Luna Ja
Spiloppen Ja
Lindehuset Ja
Askov-Malt Bhv. Ja
Egebo Ja
Område 3 Bakkegården Ja 3 4+2
Vorupparken Ja
Kildevænget Ja
Billingland Ja
Børnecentre

Føvling

Gesten

Andst

Glejbjerg

Skodborg

Lintrup (filial)

Nej 1-2 5+2
1. Dagplejen   Nej 2 5+2
2. Sløjfen    Nej 1 3

Valgprocedure: Forældreråd/opstillingsmøder.

  1. Dagplejen afholder bestyrelsesvalg som nu.
  2. Sløjfen afholder bestyrelsesvalg som nu.
  3. Børnecentre samt børnecenterfilial afholder valg jf. Vedtægt for styrelsen af det kommunale skolevæsen i Vejen kommune (kapitel 1, Skolebestyrelsens sammensætning og valg)
  4. De resterende 3 områder (område1, område 2, område 3) afholder valg som følger:
    • Der afholdes lokale valg til forældreråd. Dette er samtidig opstillingsmøde til bestyrelsesvalget. Jf. styrelsesvedtægt vælges mindst 3 medlemmer til forældrerådet.
    • Herudover vælges et lokalt bestyrelsesmedlem og en personlig suppleant herfor.
    • Den kandidat, der får flest stemmer er sikret plads i bestyrelsen. Den kandidat, der får næstflest stemmer er personlig suppleant.
    • Såfremt afdelingen ønsker at opstille kandidater til bestyrelsesvalget, foretages valg heraf efter gældende regler. I tilfælde af tvist foretages omvalg.
    • Bestyrelsesvalgmødet skal varsles senest en måned før mødeafholdelse (opslag i afdelingerne). 14 dage før valgmødet uddeles endelig, skriftlig indkaldelse med dagsorden, herunder en liste over opstillede kandidater, samt hvilke lokale repræsentanter, der på forhånd er sikret sæde i den nye bestyrelse.
    • Valg til forældreråd/opstillingsmøde skal senest være afholdt inden for de første 2 uger efter at bestyrelsesvalgmødet er varslet, dog således, at der er tid til at udfærdige endelig dagsorden.
    • Bestyrelsesvalgmødet vil fremgå af institutionernes årsplanlægning. Der er således ikke noget til hinder for, at møderne – for at undgå mødepres – kan afholdes tidligere end en måned før.
    • De enkelte forældreråd kan herudover vælge at opstille en eller flere kandidater til bestyrelsesvalget, dog højest et antal, der svarer til ⅔ af de resterende pladser.

Eksempel:

I område 1 skal der vælges 7 forældrerepræsentanter. På valgmøde til forældreråd vælges:

 

Bestyrelsesmedlem

Personlig suppleant

Evt. kandidat til bestyrelsesvalg 

Børneborgen 1 1 2
Æblehaven 1 1 2
Vestervang 1 1 2
Regnbuen 1 1 2
Lindknud 1 1 2
Veerst-Bække 1 1 2
Tumlehøj 1 1 2
I alt 7 7 14

Der skal derudover vælges 2 bestyrelsesmedlemmer + 2 suppleanter på selve bestyrelsesvalgmødet. De enkelte afdelinger kan derfor vælge at opstille yderligere 2 kandidater til valg.

  • Ved bestyrelsesvalg i 2017 forestås valghandlingen af områdelederen.
  • Såfremt det konstateres, at der ikke er kandidater nok til at dække bestyrelsesposter + suppleanter, der kan opstilles kandidater på selve valgmødet.
  • De lokalt valgte er valgt for en 2-årig periode. De resterende kandidater er således på valg i 2018.
  • Den nye forældrebestyrelse tiltræder umiddelbart efter valget og afholder konstituerende møde inden 8 dage efter valget.

Valgturnus:

Bilag nr. 2

Forretningsorden for forældrebestyrelser ved kommunale daginstitutioner i Vejen Kommune.

§ 1 Forældrebestyrelsen består af 6 – 9 forældre og 3 medarbejdere.
Stk. 2 Institutionslederen er sekretær for bestyrelsen.
Stk. 3 Forældrevalgte medlemmer og medarbejderrepræsentanter har stemmeret. Ved stemmelighed har formanden den afgørende stemme.
Institutionslederen har ikke stemmeret.

§ 2 På sit første møde, som lederen indkalder til senest 8 dage efter nyvalg, vælges formand og næstformand blandt forældrevalgte bestyrelsesmedlem.

§ 3 Forældrebestyrelsens møder holdes for lukkede døre.
Stk. 2 Forældrebestyrelsen kan efter eget skøn indbyde andre til at deltage i drøftelserne af dagsordenspunkter.

§4 Bestyrelsen afholder møde, når det ønskes af formanden, eller når 1/3 af bestyrelsens medlemmer ønsker det, med angivelse af punkter til dagsorden.
Stk. 2 Formanden fastsætter tid og sted for møderne. Det anbefales, at der aftales en møderække, og at der afholdes møde minimum en gang i kvartalet.

§ 5 Formanden indkalder skriftligt til møde med mindst 14 dages varsel
Stk. 2 Formanden fastsætter dagsordenen for møderne og sender senest en uge inden mødet en dagsorden med relevante bilag til medlemmerne. Ethvert medlem kan ønske punkter på dagsordenen. 
Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsordenen, skal det meddeles formanden senest 8 dage før mødet afholdes.
Stk. 3 På dagsordenen for ordinære møder optages meddelelser fra Byrådet, daginstitutionslederen, MED-lokaludvalg og personalemøder.
Stk. 4 I særlige tilfælde kan formanden skriftligt indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes, skal formanden så vidt muligt forinden underrette medlemmerne 
om de sager, der skal på mødet.

§ 6 Forældrebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede.
Stk. 2 Alle afstemninger i bestyrelsen afgøres ved simpelt flertal.
Stk. 3 Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt tilstede.
Stk. 4 Har et bestyrelsesmedlem forfald i en længere periode indkaldes suppleanten.
Stk. 5 Hvis et medlem af bestyrelsen anmoder om skriftlig afstemning, skal dette imødekommes.

§ 7 Formanden leder møderne.
Stk. 2 Har formanden forfald, ledes møderne af næstformanden.

§ 8 Intet medlem kan alene udøve bestyrelsens beføjelser, medmindre der er besluttet delegation.
Stk. 2 Formanden er dog berettiget til at ekspedere presserende sager, som herefter forelægges i det førstkommende møde.

§ 9 Lederen er ansvarlig for, at bestyrelsens beslutninger føres ud i praksis.

§ 10 Der føres en protokol over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsprotokollen anføres for hvert møde, hvilke personer, der har været fraværende. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde af de medlemmer, der har deltaget i mødet.
Stk. 2 Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført protokollen, i kort form, og medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.

§ 11 Institutionslederen er bestyrelsens sekretær og ansvarlig for, at der føres protokol.

§ 12 Referat af bestyrelsens beslutninger, der ikke vedrører personsager, skal være offentligt tilgængelige.

§ 13 Udgifter ved forældrebestyrelsens virksomhed afholdes af institutionens rammebudget.
Der ydes ikke befordringsgodtgørelse, diæter eller tabt arbejdsfortjeneste.

Forretningsordenen træder i kraft pr. 1. april 2017.

______________________________________
Borgmester
(for Byrådet)

Bilag nr. 3

Vedtægt for styrelsen af det kommunale skolevæsen i Vejen Kommune

Kapitel 1 – Skolebestyrelsen sammensætning og valg

§ 1. Skolebestyrelsen består af 7 forældrerepræsentanter, 2 medarbejderrepræsentanter (3 ved skoler med tilknyttet filialbørnecenter, heraf én fra filialbørnecentret) og 2 elevrepræsentanter,
der alle har stemmeret.
Stk. 2. Skolens/børnecentrets leder og dennes stedfortræder varetager skolebestyrelsens sekretærfunktioner og deltager i skolebestyrelsens møder uden stemmeret.
Stk. 3. De daglige ledere af afdelinger på skolen og af skolens skolefritidsordning samt en daglig leder af et dagtilbud, som har fælles ledelse med en folkeskole, kan deltage i skolebestyrelsens
møder uden stemmeret.
Stk. 4. Elevrepræsentanterne må ikke deltage i afstemning af eller overvære den del af drøftelserne, der angår sager vedrørende enkelte elever eller lærere.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsens medlemmer kan udpeges som kontaktpersoner efter anmodning fra skolebestyrelserne. Disse kontaktpersoner kan deltage i enkelte af bestyrelsens møder efter
nærmere aftale.
Stk. 6. Skolebestyrelserne opfordres til at inddrage repræsentanter fra det omgivende samfund ad hoc.

§ 2. Valg af forældrerepræsentanter og deres stedfortrædere finder sted i henhold til ”Regelsæt for afholdelse af valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelserne i Vejen kommune”, godkendt af Byrådet d. 04-02-2014.
Stk. 2. Medarbejderrepræsentanterne vælges på den måde, at skolens/børnecentrets leder indkalder samtlige medarbejdere, der gør tjeneste ved skolen/børnecentret, til en fælles valghandling. Alle medarbejdere kan stemme på alle kandidater. Hver medarbejder har én stemme. De 2 medarbejdere, der har fået flest og næstflest stemmer, er valgt. 2 stedfortrædere vælges efter samme fremgangsmåde.
Stk. 3. Medarbejdernes valgperiode er et år. Valget finder sted i forbindelse med planlægningen af det kommende skoleår.
Stk. 4. Elevrepræsentanterne og deres stedfortrædere til skolebestyrelsen vælges af elevrådet/elevforsamlingen. Valgperioden er et år. Valget finder sted i august måned.

§ 3. På skolebestyrelsens første møde vælger medlemmerne en af forældrerepræsentanterne som formand ved bundet flertalsvalg.

Mødevirksomhed

§ 4. Skolebestyrelsens møder afholdes for lukkede døre.
Stk. 2. Skolebestyrelsen kan indbyde andre til at deltage i møderne, når der behandles spørgsmål af særlig interesse for dem.

Forretningsorden

§ 5. Er et medlem i en længere periode, dvs. min. 3 måneder, forhindret i at deltage i skolebestyrelsesmøderne, indkaldes stedfortræderen.

§ 6. Skolebestyrelsen afholder møde, når det ønskes af formanden, eller når en tredjedel af bestyrelsens medlemmer ønsker det med angivelse af punkter til dagsordenen.
Stk. 2. Formanden fastsætter tid og sted for møderne.

§ 7. Formanden indkalder til møde med mindst 14 dages varsel.
Stk. 2. Formanden udarbejder en dagsorden for møderne og sender senest 4 hverdage inden mødet til medlemmerne en dagsorden med eventuelle bilag. Såfremt et medlem ønsker et punkt optaget på dagsorden, skal det meddeles formanden senest 8 dage før, mødet afholdes.
Stk. 3. I særlige tilfælde kan formanden indkalde til møde med kortere varsel. Når mødet indkaldes, skal formanden så vidt muligt forinden underrette medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.

§ 8. Skolebestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af medlemmerne er til stede.

§ 9. Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens afstemninger, når de er personligt tilstede under disse.

§ 10. Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal.
Stk. 2. Ved stemmelighed er formandens stemme udslagsgivende.

§ 11. Der føres en protokol over bestyrelsens beslutninger. I beslutningsprotokollen anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede. Beslutningsprotokollen underskrives af de medlemmer, der har deltaget i mødet.
Stk. 2. Ethvert medlem kan forlange afvigende opfattelser tilført protokollen og medsendt bestyrelsens udtalelser og beslutninger.
Stk. 3. Skolens leder eller dennes stedfortræder fører under møderne bestyrelsens protokol.

§ 12. Skolebestyrelsen afgiver en årlig beretning.
Stk. 2. Skolebestyrelsen indkalder mindst en gang årligt forældrene til et fælles møde til drøftelse af skolens virksomhed. På et sådant møde behandles årsberetningen.

§ 13. Skolebestyrelsen kan i øvrigt selv fastsætte sin forretningsorden.

Kapitel 3 - Skolebestyrelsens beføjelser

§ 14. Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og rammer, der er fastsat af kommunalbestyrelsen, og som fremgår af bilaget til denne vedtægt.
Stk. 2. (Evt. delegering af beføjelser til skolebestyrelsen indarbejdes senere på baggrund af konkrete beslutninger i henhold til § 40, stk4.)

Kapitel 4 - Elevråd

§ 20. Skolens elever danner et elevråd.

Kapitel 5 - Dialogmøder

§ 21. Der gennemføres mindst 2 årlige dialogmøder mellem Udvalget for Skoler og Børn og skolebestyrelsesformændene.
På møderne drøftes spørgsmål om det lokale skolevæsens vilkår og udvikling. I møderne deltager desuden

  • Skolelederne
  • To repræsentanter for henholdsvis lærerne og pædagogerne udpeget af de faglige organisationer blandt tillidsrepræsentanter eller kredsstyrelsesmedlemmer med ansættelse i kommunen
  • Dagtilbuds- og skolechefen
  • Den direktør, der har ansvaret for området
  • Chefkonsulenten for skoleområdet

Kapitel 6

§ 22. Denne vedtægt træder i kraft 1. januar 2017 og erstatter den vedtægt, der har været gældende siden 1. august 2014.
Stk. 2. Ændringer af styrelsesvedtægten kan kun finde sted efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne

Bilag nr. 4

Visitationsregler for dagtilbud i Vejen Kommune

Bilag nr. 5

Vejen Kommunes Børne- og Ungdomspolitik

Bilag nr. 6

Forvaltningsloven – vedr. tavshedspligt

Kapitel 8 - Tavshedspligt m.v.

Tavshedspligt

§ 27. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jfr. borgerlig straffelov § 152 og §§ 152 c-152 f, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet 
som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, herunder navnlig til:

  1. statens sikkerhed eller rigets forsvar,
  2. rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner,
  3. forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning,
  4. gennemførelse af offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen,
  5. det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed,
  6. enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers interesse i at beskytte oplysninger om deres personlige eller interne, herunder økonomiske, forhold, eller 
  7. enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers økonomiske interesse i at beskytte oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold.

Stk. 2. Inden for den offentlige forvaltning kan der kun pålægges tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til bestemte offentlige eller private interesser som nævnt i stk. 1.
Stk. 3. En forvaltningsmyndighed kan bestemme, at en person uden for den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som myndigheden videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil.
Stk. 4. Fastsættes der i henhold til § 1, stk. 2, regler om tavshedspligt, eller pålægges der tavshedspligt efter stk. 3, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af sådanne regler eller pålæg.

Bilag nr. 7

Bekendtgørelse om forældrebestyrelser i særlige dagtilbud

I medfør af § 32, stk. 2, i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, fastsættes:

§ 1. Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsråd, der driver et særligt dagtilbud efter § 5 stk. 2 i lov om social service, skal oprette en forældrebestyrelse med et flertal af valgte forældre ved de særlige dagtilbud til børn med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet er ikke forpligtet til at oprette en forældrebestyrelse, hvis forældrene er sikret forældreindflydelse gennem repræsentation i en fællesbestyrelse for et kombineret tilbud efter §§ 19 og 21 i dagtilbudsloven og § 32 i lov om social service.
Stk. 3. Forpligtelsen til at oprette en forældrebestyrelse bortfalder, hvis det ikke er muligt at få valgt det nødvendige antal forældrerepræsentanter til sammensætning af en forældrebestyrelse. 
Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet må i stedet for sikre på anden måde, at forældrene får indflydelse på dagtilbuddets arbejde.
Stk. 4. Medarbejderne i dagtilbuddet skal være repræsenteret i bestyrelsen. Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet kan beslutte, at medarbejderrepræsentanterne skal have stemmeret.
Stk. 5. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for dagtilbuddets arbejde og for anvendelse af en budgetramme for hvert enkelt dagtilbud inden for de af kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet fastsatte retningslinjer. Forældrebestyrelsen har indstillingsret til kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet i forbindelse med ansættelse af personale i dagtilbuddet.
Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan ikke overlade opgaver med at udføre tilsyn efter § 16 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område til en forældrebestyrelse.
Stk. 7. Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet kan ikke overlade beføjelser, der følger af kommunalbestyrelsens henholdsvis regionsrådets bevillings- og arbejdsgiverkompetance til en forældrebestyrelse.
Stk. 8. Kommunalbestyrelsen kan ikke til en forældrebestyrelse overlade kompetence til at træffe afgørelse om optagelse i dagtilbuddet og til at fastsætte forældrebetalingen.
Stk. 9. Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet fastsætter vedtægter for styrelsen af dagtilbuddene efter indhentet udtalelse fra forældrebestyrelserne.

§ 2. Selvejende særlige dagtilbud skal oprette en forældrebestyrelse med et flertal af valgte forældre og repræsentation af dagtilbuddets medarbejdere. Dette gælder dog ikke i de tilfælde, hvor det selvejende dagtilbuds bestyrelse består af et flertal af valgte forældre. Det selvejende dagtilbuds bestyrelse udarbejder efter indhentet udtalelse fra en forældrebestyrelse en vedtægt for styrelsen af dagtilbuddet. Vedtægten godkendes af kommunalbestyrelsen.
Stk. 2. Forpligtelsen til at oprette en forældrebestyrelse kan fraviges efter samme retningslinier som nævnt under § 1, stk. 2 og 3.
Stk. 3. Selvejende særlige dagtilbud skal fastlægge i vedtægten, at forældrebestyrelsen fastsætter principper for dagtilbuddets arbejde og for anvendelsen af en budgetramme for dagtilbuddet samt har indstillingsret i forbindelse med ansættelse af personale i dagtilbuddet. Forældrebestyrelsen varetager sine opgaver inden for de af kommunalbestyrelsen fastsatte retningslinier og det i vedtægten fastsatte formål og idegrundlag.
Stk. 4. Begrænsningerne i § 1, stk. 6, om, at visse beføjelser ikke kan overlades til en forældrebestyrelse, gælder også i forhold til en forældrebestyrelse i selvejende særlige dagtilbud.

§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 5. september 2007.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1160 af 23. november 2006 om forældrebestyrelser i særlige dagtilbud ophæves. 

Denne side er printet den 08-09-2024 00.27

Ophavsretten tilhører Vejen Kommune.

Informationer må alene anvendes til eget ikke-kommercielt brug.

Hold dig opdateret

Dagplejen i Vejen Kommune
Postadresse:
Rådhuspassagen 3, 6600 Vejen

Personlig fremmøde:
Områdekontor Brørup, Stadionvej 15, 6650 Brørup

Telefon: 79 96 63 89